Recenzja

Plastry na usta do spania – jakie wybrać?

Plastry na usta do spania – jakie wybrać?

Chrapanie jest wywoływane przez powietrze przepływające przez niedostatecznie napięte tkanki gardła i podniebienia miękkiego. Zwiotczałe tkanki to wynik spożycia alkoholu przez snem, zmęczenia fizycznego, przeziębienia, zapalenia zatok, zajęcia pozycji do spania na wznak.

Jednym ze sposobów zapobiegania chrapaniu jest przyklejanie do spania specjalnych plastrów na usta, które wymuszają zaczerpywanie powietrza przez nos podczas snu.

Zastrzeżenie: Ten blog jest wspierany przez czytelników. Jeśli zdecydujesz się kupić produkt po kliknięciu w link, mogę zarobić niewielką prowizję, bez dodatkowych kosztów dla Ciebie (dowiedz się więcej). 

Plastry na usta to prosty i tani sposób radzenia sobie z przykrymi dźwiękami dochodzącymi z paszczy. Pomocne będą u osób, które chrapią okazjonalnie, z powodów związanych ze stylem życia.

Niekiedy u podłoża chrapania leżą nieprawidłowości w budowie narządów odpowiedzialnych za oddychanie, takie jak przerost migdałków czy krzywa przegroda nosowa. Rzadziej – u około 10% chrapiących – same dźwięki chrapania to tylko wierzchołek góry lodowej, u stóp której tkwi obturacyjny bezdech senny. W takim przypadku używanie plastrów na usta maskowałoby dosłownie i w przenośni poważny problem medyczny. Obawiasz się, że możesz cierpieć na obturacyjny bezdech senny? Wypełnij krótką ankietę online (test Epworth), a potem umów się na wizytę do lekarza. Obturacyjny bezdech senny można sprawnie diagnozować i skutecznie leczyć, by wydłużyć sobie życie w zdrowiu.

Korzyści z używania do spania plastrów na usta

Zaklejenie ust wymusza oddychanie przez nos, czyli oddychanie w prawidłowy sposób. Oprócz tego, że z ust nie wydobywają się wówczas przykre dźwięki, to osoba której usta są zamknięte, cieszy się z dodatkowych plusów oddychania przez nos.

Oddychanie przez nos:

  • stymuluje działanie nerwu błędnego, który odgrywa kluczową rolę w trawieniu, oddychaniu, rytmie serca i funkcjonowaniu układu odpornościowego i jest odpowiedzialny za reakcje układu nerwowego;
  • zapobiega wysuszaniu śluzówek jamy ustnej i ogranicza próchnicę zębów oraz choroby dziąseł;
  • przeciwdziała porannej halitozie (brzydkiemu zapachowi z ust);
  • podwyższa poziom wytwarzanego w zatokach przynosowych tlenku azotu we krwi, rozszerzając  naczynia krwionośne i obniżając ciśnienie tętnicze, przeciwdziałając tworzeniu się skrzepów oraz wspomagając usuwanie złogów cholesterolu w tętnicach;
  • wzmacnia odporność, dzięki temu że nos filtruje, ogrzewa i oczyszcza wdychane powietrze zatrzymując patogeny;
  • wzmaga doznania seksualne kobiet i mężczyzn, dzięki dobremu zaopatrzeniu w tlenek azotu produkowanemu w zatokach przynosowych;
  • zmniejsza prawdopodobieństwo zaburzeń snu, które mogą być powiązane z odpowiedzią kory przedczołowej mózgu na oddychanie ustami;
  • wspomaga pamięć, gdyż mózg jest silniej aktywowany podczas oddychania nosem niż w czasie oddychania ustami.

Jak używać plastrów na usta do spania?

Aplikacja plastra na usta na czas snu nie jest zadaniem szczególnie skomplikowanym. Niemniej jednak, warto pamiętać o kilku sprawach:

Adaptacja do oddychania w pełni przez nos może potrwać nawet kilkanaście nocy. Na początku poczucie ograniczenia może zniechęcać do utrzymania plastra dłużej niż przez kilka minut. Zaklejone usta nie mogą mówić ani przyjmować płynów czy pokarmów.

Warto pozwolić sobie na spokojne przystosowanie, początkowo używając plastra w ciągu dnia. Nie musimy zaklejać ust na całej ich długości. Szczelne oklejenie będzie powodować nagromadzenie wilgoci, a do stymulowania oddychania przez nos nie jest konieczne.

Jeśli nasz nos jest przejściowo niedrożny wskutek przeziębienia czy alergii, zaleczmy najpierw katar. W przypadku, gdy przeszkody w przepływie powietrza mają charakter trwały, ze względu na nieprawidłowości budowy nosa (krzywa przegroda) albo zmiany chorobowe (polipy), warto zasięgnąć porady lekarza lub innego ulubionego specjalisty.

Żeby przygotować skórę do przyjęcia plastra dobrze jest posmarować ją łagodnym żelem lub kremem. Odklejenie plastra nad ranem będzie wówczas bardziej komfortowe. Również w tym celu warto zagiąć rożek plastra, tak by nie przylegał on do skory. Ułatwi to usunięcie plastra, szczególnie w wyjątkowych okolicznościach albo w nocy.

Jeśli uprzedzimy domowników o zamiarze aplikacji plastra wyjaśniając cel i korzyści płynące z oddychania nosem, prawdopodobieństwo sytuacji, które będą nas zmuszały do kilkukrotnej aplikacji i zdejmowania plastra wieczorem, znacznie się obniży.

Trudności związane z używaniem do spania plastrów na usta

Wszelkie ograniczenia wolności mogą sprawiać przykrość. W przypadku plastrów na usta do spania będą to:

  • zbieranie się wilgoci pod plastrem, jeśli usta zakleimy zbyt szczelnie,
  • alergia na składniki kleju,
  • uszkodzenia naskórka, do którego plaster zbyt długo przylega,
  • niemożność natychmiastowego zabrania głosu w pasjonującej dyskusji ani spożycia płynów czy ciał stałych,
  • chwilowe burzliwe reakcje najbliższego otoczenia na sam plaster, jak i na uświadomiony problem chrapania,
  • dyskomfort podczas odklejania plastra z owłosionej skóry twarzy,
  • przejściowe zakłócenia snu związane z koniecznością przyzwyczajenia się do nowej sytuacji,
  • wrażenie duszenia się i niemożności zaczerpnięcia głębszego oddechu, związane ze zmianą toru oddychania.

Nie wszystkie plastry będziemy znosić tak samo. Dlatego warto wypróbować różne, aby odnaleźć ten, który sprawia jak najmniejszy dyskomfort. Czasem będzie chodziło o kształt plastra, a niekiedy o materiał, z którego został wykonany, czy rodzaj użytego kleju. Przy testach pamiętajmy, by wybierać przepuszczalne plastry o jakości medycznej. To one dają największe prawdopodobieństwo ocalenia naskórka przy usuwaniu plastra.

Jaki plaster na usta wybrać?

Przygotowaliśmy zestawienie trzech plastrów. Dwa z nich produkowane są specjalnie na potrzeby chrapiących, a trzeci ma charakter uniwersalny.

Plastry Myotape, które zamykają usta nie przylegając do nich w całości i ułatwiając odprowadzanie pary wodnej

Przezroczyste i dyskretne plastry w formie X , które nie zawiadamiają ostentacyjnie o chrapaniu

Delikatna papierowa taśma Nexcare z klejem 3M w rolce do własnoręcznego porcjowania; standard medyczny

Alternatywa dla plastra na usta do spania

Jeśli podjęte próby zaklejania ust na czas snu okazaly sie jałowe, a mimo to chcemy zrobić ukłon w stronę towarzysza czy towarzyszki snu i nie chrapać, to oprócz trwałego usunięcia przyczyny chrapania w drodze np. zabiegu medycznego, możemy wypróbować:

Jak wspierać zdrowy sen?

Próbując pozbyć się chrapania nie możemy zapominać, że zdrowy sen, to nie tylko brak niepożądanych dźwięków. Wspierać właściwy wypoczynek nocny będzie także:

  • aktywność fizyczna i utrzymywanie prawidłowej wagi ciała,
  • właściwa higiena snu,
  • przesypianie dostatecznej ilości godzin każdej nocy.

Słodkich snów.


Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *