Olejki aromatyczne pomagają w regulacji rytmu dobowego

W nocy z soboty na niedzielę (29/30 października 2022 r.) przestawiliśmy czas na zimowy. I choć pierwszej doby udało nam się pospać godzinę dłużej (nie dotyczy rodziców małych dzieci), to skutki tej zmiany będą się ciągnąć za nami przez długie tygodnie. Aż do dnia, kiedy nasz rytm dobowy ponownie się wyreguluje. Kolejna zmiana: 25 marca 2023 r.

Czy jest jakiś sposób na łagodniejsze przejście tej zmiany? Tak, możemy zadbać o uregulowanie rytmu dobowego naturalnymi sposobami, o których na końcu tego wpisu. Dla niecierpliwych, mamy jednak szybką odpowiedź: zastosowanie przed snem olejków eterycznych, które oddziaływują na szyszynkę. Należą do nich: lawenda, mirt, mirra, geranium różane, biały grejpfrut, balsam z Peru i drzewo herbaciane.

Zastrzeżenie: Ten blog jest wspierany przez czytelników. Jeśli zdecydujesz się kupić produkt po kliknięciu w link, mogę zarobić niewielką prowizję, bez dodatkowych kosztów dla Ciebie (dowiedz się więcej). 

Szyszynka i melatonina

Szyszynka to gruczoł dokrewny odpowiedzialny za wytwarzanie melatoniny – hormonu snu. Kiedy siatkówka oka wykrywa ciemność, sygnalizuje szyszynce uwolnienie melatoniny, informując organizm o konieczności przygotowania się do snu. Szyszynka jest bardzo wrażliwą częścią mózgu – każda toksyna, czynnik stresogenny lub pole elektromagnetyczne silnie na nią oddziaływuje, co z kolei wpływa negatywnie na produkcję melatoniny, a tym samym na nasze zdrowie.

Melatonina to hormon snu. Jego produkcja odpowiedzialna jest za uczucie senności. Oprócz regulacji rytmu dobowego, melatonina spełnia dodatkowe funkcje w organizmie: jest skutecznym wymiataczem wolnych rodników i przeciwutleniaczem. Chroni tkankę nerwową przed toksycznością wolnych rodników, na co wskazują te badania.

Kiedy podwyższony jest poziom melatoniny jest zwiększona, poziom kortyzolu spada.

Działanie olejków eterycznych

Jako ekstrakty roślinne, olejki eteryczne stymulują i wspierają naturalne procesy detoksykacyjne organizmu, które mogą sprzyjać eliminacji metali ciężkich.

Zostało naukowo udowodnione, że olejki eteryczne wspierają zdrowe odwapnienie szyszynki, usuwanie toksyn i odnowę tkanek. Mogą być one skutecznymi usuwaczami (chelatorami) metali ciężkich, takich jak fluor.

Olejek regulujący rytm dobowy: Circadian Rythm®

Mieszkanka olejków eterycznych w kompozycji Circadian Rythm może pomóc w aktywacji szyszynki do uwalniania melatoniny. Należy ją stosować na skórę czoła, nieco poniżej linii włosów albo za i nad uszami. Wdychanie olejków powoduje, że ich aktywne substancje docierają do mózgu.

Ta mieszanka jest również pomocna w sytuacjach stresu, niepokoju i nadmiernego zmartwienia. Pomaga ciału się uspokoić. Zawiera lawendę, mirt, mirrę, geranium różane, biały grejpfrut, balsam z Peru i drzewo herbaciane.

Olejek regulujący rytm dobowy: Circadian Rythm®: W składzie: lawenda, mirt, mirra, geranium różane, biały grejpfrut, balsam z Peru i drzewo herbaciane.

Działanie olejku lawendowego

Jednym z najszerzej stosowanych olejków eterycznych o właściwościach kojących układ nerwowy jest olejek lawendowy. Olejek ten był używany w celach terapeutycznych już przed tysiącami lat, ale teraz zyskuje coraz większe uznanie jako skuteczna alternatywa do leczenia melatoniną. Prowadzonych jest coraz więcej badań, które dokumentują dobroczynne właściwości olejków eterycznych, dzięki czemu istnieją podstawy naukowe do ich stosowania.

Wyniki tego badania wykazały, że olejek lawendowy powoduje znaczne obniżenie ciśnienia krwi, tętna i temperatury skóry, co wskazuje na spadek pobudzenia autonomicznego. Subiektywne odczucia badanych wskazywały na lepszy nastrój i poczucie relaksu Olejek lawendowy zwiększył moc aktywności fal mózgu typu theta (4-8 Hz) i alfa (8-13 Hz).

Mieszanki olejków eterycznych na dobry sen

Opisany powyżej olejek regulujący rytm dobowy: Circadian Rythm® jest dostępny w sprzedaży internetowej. Dostawa następuje z USA, a jej koszt wynosi 25 USD.

Znaleźliśmy też dla Was siedem kompozycji olejków eterycznych dostępnych w Polsce, o działaniu nasennym. Każda z nich zawiera olejek lawendowy. Różnią się zawartością pozostałych składników aktywnych.

Mieszanka na sen of firmy Aromalab. W składzie: lawenda, cytryna i majeranek

Mieszanka “Kojący sen” od Calaya. Składniki: lawenda, cytryna, majeranek, rumianek

Optima Natura N-Active Oil “Spokój” Skład: lawenda, melisa, mandarynka

Na dobry sen. Eliksir No. 3 autorska mieszkanka Klaudyny Hebdy. W składzie: lawenda, wetiwera, rumian rzymski, mandarynka

Olejek eteryczny Shamasa Blend Dobranoc…pchły na noc. Składniki: lawenda, melisa, kadzidłowiec, słodka pomarańcza

DOBRANOCKA – OLEJEK NA SEN: Składniki aktywne: lawenda, wetiwera, bergamotka, ylang ylang, mandarynka, kocanka, sandał

YOU&OIL Olejek eteryczny Kłopoty ze snem. Substancje aktywne: kamfora, rumianek, lawenda, majeranek

Regulacja rytmu dobowego – dodatkowe sposoby

Na regulację rytmu dobowego ma wpływ przede wszystkim światło, a ponadto: temperatura, aktywność fizyczna, hormony (acetylocholina, insulina, wazopresyna, leptyna), pory spożywania posiłków, wiek. Aby wspomóc się w tym trudnym przedsięwzięciu jakim jest przystosowanie organizmu do zmiany czasu na zimowy, można także:

  • wychodzić przed południem na 20-minuotwy spacer albo stosować terapię światłem, np. lampą Joovv albo Biohackers’s Spotlight Therapy Device (red light/NIR photobiomodulation device) (przy zakupie zastosujcie kupon nasenny.pl żeby uzyskać 10% rabatu)
  • wieczorem unikać światła, a szczególnie światła niebieskiego
  • pić kawę tylko rano, najpóźniej do godziny 12.00
  • zrezygnować ze spożywania węglowodanów na 2 godziny przed pójściem spać
  • opóźnić śniadanie o 2 godziny, licząc od obudzenia
  • odłożyć aktywność fizyczną na popołudnie lub wczesny wieczór

Więcej porad na temat regulacji rytmu dobowego znajdziecie w książce Satchina Pandy “Śpij, jedz i ruszaj się zgodnie ze swoim rytmem okołodobowym”.

Słodkich snów.


Przeczytaj także:

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *